om oss och bloggen/sidan

här är min sida om mig ,mina hundar och endel om katterna
i bloggen kommer det oftast stå om Heidi och sen kommer det stå om hennes dotter när hon fötts. Under parningar kan ni läsa om planerade parningar och om Heidi väntar valpar. Sen kommer det komma upp sidor på dem olika kullarna . Den som väntas nu kommer kallas Godis kullen och föds omkring 22 december. lite om mig är att jag är född 1991 den 2/12 och Heidi är min första hund. Hon är en finsk lapphund och fakta om henne står under hennes flik "Heidi". Om ni har frågor kan ni skriva under något av blogg inläggen :)

tisdag 15 april 2014

Olydig hund?

Efter en tråkigt möte med en granne igår där kommentaren "ge mig två dagar sen är hon lydig " kom fram så har jag tänkt på varifrån det kan va taget och kommer inte på varifrån. Ska hunden lyda blint eller räcker det att den lyder?


Heidi har redan från början varit en lydig hund som inte förstörde alls mycket som valp och lärde sig sitt under första veckan hemma hos oss. Hon är en hund som är väldigt mjuk till sitt sätt och kräver inte mycket repetition innan hon kunde sina trick och är fortfarande 5 år gammal lika sugen på att lära sig. Hon är en harmonisk hund som hjälpt mer än en person med sin hundrädsla bland annat min moster som nu även äger en valp efter henne. Hon är snäll och lyssnar på fler än bara matte då det är så hon är lärd, leker bra med barn och barn kan även gå promenader med henne. Hon går bra ihop med andra hundar och vill hon inte leka går hon bara iväg. Hon går att ha lös och kommer när man ropar på henne förutom vid löp men då får hon förvisso inte vara lös heller. Hon är tränad till utställning och det kan jag förvisso säga var det svåraste att lära henne men nu är hon jätteduktig och älskar det. När hon var 4 år började vi träna rallylydnad och i början var det svårt då Heidi inte ville gå jämte min sida då hon var rädd för att bli trampad men vi övervann det ihop då hon är villigt att lära och vill göra sin matte så glad. Denna sport visade sig passa Heidi jättebra och hon älskar att träna det och vi har även tävlat, hon var lättlärd på alla punkter och lyssnar när matte vill något. Vi tränar även agility som går ut på att lyssna och jobba ihop och det hade hon inte gjort om hon inte ville lyssna och lyda. 

Heidi har blivit tränade med mjuka metoder med belöning och inga straff och det har gjort henne till den hon är idag, hade jag använt hårda metoder vet man aldrig hur hon varit idag, men troligen inte den underbara hund som älskar allt och alla :) 

Att lyda för man vill och lyda för man ska är två skilda saker och jag har hellre en hund som lyder mig för hon vill än en som lyder för hon är rädd för vad som händer annars. 

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag följer din blogg och tycker den är riktigt bra! :)

    Jag har ett förslag om en generös rabatt för dig och dina läsare! Maila mig om du är intresserad, friends@zoozoo.com :)

    Varma hälsningar,
    ZooZoo-Sarah

    SvaraRadera