om oss och bloggen/sidan

här är min sida om mig ,mina hundar och endel om katterna
i bloggen kommer det oftast stå om Heidi och sen kommer det stå om hennes dotter när hon fötts. Under parningar kan ni läsa om planerade parningar och om Heidi väntar valpar. Sen kommer det komma upp sidor på dem olika kullarna . Den som väntas nu kommer kallas Godis kullen och föds omkring 22 december. lite om mig är att jag är född 1991 den 2/12 och Heidi är min första hund. Hon är en finsk lapphund och fakta om henne står under hennes flik "Heidi". Om ni har frågor kan ni skriva under något av blogg inläggen :)

fredag 8 november 2013

Dag 5 – Hundsport/er du tränar?

Ja vad tränar vi mer än utställning då?

Jo vi tränar rallylydnad och har även tävlat i det med ok resultat ett par till och Heidi kanske kan få sin RDN titel :) Men är självklart inte titlar som är det viktigaste utan att vi har kul ihop :) Rallylydnad är något vi hållit på med sen i våras men är något jag och tjejerna fastnat för även om Heidi var fjantig i början och ville inte riktigt gå vid min sida, tror hon trodde jag skulle trampa på henne men med mycket övning har vi kommit över det och nu går det utan priblem och Heidi är så enkel att träna :) Toffie lärde sig fot väldigt snabbt och hon är lättlärd men även lättdistraherad men så är hon ju inte 2 år än så kan inte begära för mycket.


Utöver rallylydnad tränar vi ibland agility vilket uppskattas av båda tjejerna och Toffie hon flyger över hindrerna . Jag har även tränat lite lydnadsmoment med Heidi så som ställande och läggande under gång, platsliggning, inkallning med ställande, läggande men eftersom hon inte velat gå nära min sida utan gärna en meter utanför så la jag det på hyllan men kanske något vi ska börja lite smått med igen, lydnad är inget för Toffie då hon behöver uppmuntran och i lydnad ska man vara så stel och inte säga för mycket som man får i rallyn.








Något vi börjat med som jag inte vet om det räknas som hundsport är Dogparkour, vilket går ut på att få hunden att balansera på olika objekt. Detta är något vi gjort många gånger utan att veta att det fanns något namn för de.













Rallybilderna och de tre första agilitybilderna är tagen av min syssling Inga (http://tokhunden.blogspot.se/ )

2 kommentarer:

  1. Duktiga tjejerna. Roligt att ni har börjat med parkour :)
    Kul lista förresten, kan man sno den? ;)

    SvaraRadera
  2. tack :) ja vi har väl gjort lite såna saker mer eller mindre hela tiden då jag tycker vanliga foton är lite tråkiga så var rätt kul att det fanns ett ord för de :)
    jadå sno du listan :)

    SvaraRadera