om oss och bloggen/sidan

här är min sida om mig ,mina hundar och endel om katterna
i bloggen kommer det oftast stå om Heidi och sen kommer det stå om hennes dotter när hon fötts. Under parningar kan ni läsa om planerade parningar och om Heidi väntar valpar. Sen kommer det komma upp sidor på dem olika kullarna . Den som väntas nu kommer kallas Godis kullen och föds omkring 22 december. lite om mig är att jag är född 1991 den 2/12 och Heidi är min första hund. Hon är en finsk lapphund och fakta om henne står under hennes flik "Heidi". Om ni har frågor kan ni skriva under något av blogg inläggen :)

onsdag 30 november 2011

dag 3 och 4

dag tre Beskriv min hundsras:

Heidi är en finsk lapphund. Den finska lapphunden kommer ursprungligen från Finland och är en relativt ny ras. dem användes förr till vallning av renar uppe i lappland hos samerna , nu är dem mest sällskaps djur och du ser dem mest som sällskap, på utställningar och lydnad/agility men finns fortfarande endel som vallar. tikarna blir ca 44 +/- 3 cm och hanarna 49 +/- 3 cm så är mellanstora hundar som hör till grupp 5 dvs spetsar och urhundar.
Dagens finska lapphund
Historien om dagens finska lapphundar tar sin början i Lappland under 1950- och 1960-talet. Då genomfördes ett antal forskningsresor för att kartlägga samernas hundar. Ur det mycket varierande materialet kunde man främst urskilja två olika typer av hundar. Den ena var längre än den var hög, hade kort päls och var en välvinklad travare, det som senare blev ursprunget till lapsk vallhund. Den andra typen var en nästan kvadratisk, långhårig och moderat vinklad galoppör, det som i dag kallas finsk lapphund. I slutet på 60-talet och början på 70-talet så ansågs den främsta skillnaden mellan dessa två raser bestå i hårlaget, som är kortare på lapsk vallhund. Man tog inte så stor hänsyn till kroppskonstruktionen. Det fick till följd att långhåriga avkommor till lapska vallhundar registrerades som finska lapphundar. Följaktligen har bägge raserna en del gemensamma förfäder. Under början av 70-talet ansåg man att den typ av lapphundar som man funnit under forskningsresorna i Lappland var den rätta. Den tidigare typen förkastades och 1975 antogs en ny rasstandard. I princip byggdes rasen upp på nytt av hundar som hämtades från samerna. Även i dag mönstrar man in samernas hundar i rasen för att bredda avelsbasen. Rasstandarden har sedermera ändrats några gånger, framförallt gällande mankhöjd och godkända färger. I avelsarbetet med den finska lapphunden har man tagit fasta på den varierande färgskala som finns naturligt hos rasen. På gamla fotografier ser man att samernas hundar hade de mest skiftande färger. Det finns dessutom en mängd benämningar för olikfärgade hundar i det samiska språket. Alla färger är tillåtna men grundfärgen ska vara dominerande, avvikande tecken får finnas på huvudet, halsen, nacken, bröstet, benen och på svansen. "slk.se"


Mina egna ord om rasen är att det är en väldigt lättlärd och vill verkligen göra matte/husse lycklig :) Denna rasen är helt underbar och jag har aldrig ångrat valet av ras :) Helt underbart temperament och passar i dem flesta miljöer och med barn och andra hundar/djur. <3


dag 4 
min första hund:


ja min första hund är Heidi står om henne på dag 2.
innan henne hade vi bla chowhow och papillion, hade papillion när jag va lite så kan ej uttala mig om den rasen men jag har märkt att Finsklapphund är mer lättlärd och inte lika envis som Chowen  (annars underbart söt ras).

bilder kommer i stället på Heidis släktingar.

Mamma Fila

Pappa Enma

Farfar Emil 

kullbror Atlas


kullbror Janus

Kullsyster Luna

kullsyster Pheobe

kullbror Titan



voff och kram från Heidi och matte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar