om oss och bloggen/sidan

här är min sida om mig ,mina hundar och endel om katterna
i bloggen kommer det oftast stå om Heidi och sen kommer det stå om hennes dotter när hon fötts. Under parningar kan ni läsa om planerade parningar och om Heidi väntar valpar. Sen kommer det komma upp sidor på dem olika kullarna . Den som väntas nu kommer kallas Godis kullen och föds omkring 22 december. lite om mig är att jag är född 1991 den 2/12 och Heidi är min första hund. Hon är en finsk lapphund och fakta om henne står under hennes flik "Heidi". Om ni har frågor kan ni skriva under något av blogg inläggen :)

söndag 4 december 2011

dag 6 ,7 och 8

Dag 6 – Renras eller blandras?


Renras i första hand men tycker helt klart att man kan skaffa sig en blandras så länge man sett föräldrarna och den är friska , glada och mentalt stabila. helst Hd ,Ad röntgade och ögonlysta. ja det stämmer att på renras så vet man mer av vad man ger sig in på men precis som hos blandrasuppfödare finns det oseriösa renras uppfödare. skulle personligen hellre ta valp efter friska och mentalt stabila hundar (även blandras) än efter en champion hund med c,d höfter. vet att det finns fina hundar inom båda katigorierna men ska man bara ha som sällskaps hund så behöver den ju ej ha stamtavla, vet att blandraser inte kommer så högt upp i agility och lydnad då dem ej får bli champion. men för endel är tävling inte allt och då gör det ingen skillnad om hunden har stamtavla eller ej bara hunden är frisk. 




Dag 7 – Hundsport


sport jag tänkt köra med Heidi och senare med Toffie är först och främst utställning om man nu kan kalla det sport ? men skulle helt klart vilja träna agility och freestyle med hundarna och kommer köpa hinder när jag får råd , då Heidi inte är rädd för hindrerna, utom däcket men det kan man ju öva bort.




Dag 8 – Har du och din hund tävlat?


ja vi har tävlat på en del utställningar med bästa resultat än så länge Exellent :) så nu hoppas vi på fler sådana och att Toffie kommer kunna ställas med. 
domarbild från 2010 i växjö

växjö internationell 2011 Heidi fick Exellent

bedömning finns att läsa under Heidis flik på sidan.

pris beskrivning tavlan fick jag i julklapp av mamma och den visar Heidi i olika åldrar.
blå rosett "deltaga pris" och lila Hederspris = Ljungby inoff 2010
Rosa-Lila parklass , ställde Heidi och hennes bror Curt = Ljungby inoff 2011
Röda stora Exellent rosetten <3 = växjö internationella 2011


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar